ESPELEOAVERN

AVENC DEL CASTELL

2015-11-16
VALLADA

En l'any 2011 la nostra entitat va realitzar diferents tasques a l’Avenc del Castell, cavitat situada al terme municipal de la població de Vallada. Aquestes tasques van consistir en actualitzar la fitxa tècnica, així com les dades de localització i accés a la cavitat.

LOCALITZACIÓ:

Per arribar a l’Avenc del Castell tenim dues opcions, la primera opció i pot ser la millor, si es disposa de vehicle tot terreny, es sortir de la població de Vallada direcció Ontinyent, on passarem pel paratge de l’Ermita, una volta coronat el port que ens situa en l’Alt del Campello, arribarem a un encreuament on es podem agafar tres direccions, nosaltres agafarem la de la dreta, direcció Moixent, desprès d’haver recorregut uns dos quilometres, trobarem a la nostra dreta una pista forestal en bon estat que es dirigís a la Casa del Campellet i a la Font d’Arnau, a 900 metres del començament de la pista  trobarem un camí a la dreta i un altre a l’esquerra, nosaltres continuarem per el camí principal, ací el camí ja comença a estar malament.

Desprès d’una baixada prolongada encara que no massa pronunciada trobarem un camí en molt mal estat a la nostra esquerra -el camí principal puja cap amunt, direcció al Túnel del Sumidor- agafarem aquest camí que ens durá al llit del barranc, en aquest punt i degut a les fortes pluges, el Camí a desaparegut pràcticament. Una volta passat aquest punt continuarem per una pista mes marcada, arribant al final d’aquesta a un clar en mig de la serra, en aquest punt vorem clarament la senda que puja cap al Castell de Vallada, ací deixarem els vehicles.

Una volta en aquest punt el temps que ens separa de la cavitat serà d’uns 15 minuts aproximadament. Agafant la senda que du de Vallada al Castell, marcada com a sender local, SLV, en direcció a Vallada i després de recórrer uns 250 metres trobarem a la nostra esquerra una pedrera que baixa cap al barranc, baixant aquesta pedrera i continuant per el llit del barranc, després d’uns 50 metres trobarem a la nostra esquerra uns mollons de pedres, a partir d’ací i fins la cavitat hi han mollons per indicar la direcció tot i que no hi ha un camí establit, després d’uns 600 metres trobarem la cavitat, la cavitat es de fàcil localització ja que es troba marcada amb un pal blanc.

Lloc on deixarém els vehicles si triem la primera de les opcións.

La segon opció, un poc mes dura, però, bona si no es disposa de vehicle tot terreny. Consisteix en sortir de la zona d’esplai de l’Ermita en la població de Vallada, agafarem la senda que porta al Castell, marcada com a sender local, SLV, aquest sender es troba marcat per franges verdes i blanques , duran la marxa trobarem indicacions suficients del camí que tindrem que seguir, una volta passat el mirador de l’Àguila i quan estiguem apunt de coronar el barranc i a uns 250 metres del final d’aquest, trobarem la pedrera anteriorment esmentada, des d’ací el camí a seguir es el mateix que en la primera opció.

COORDENADES:

X: 700527   Y:4306847   Z:467

GEOLOGIA:

L’Avenc del Castell es troba enclavat en l’uniat geològica de la serra grossa, aquesta pertany als últims contraforts pre-bètics. Els materials en els que esta excavada la cavitat son calcaris de edat cretàcica, concretament del cretàcic superior-senociá, l’espessor dels materials supera en alguns punts de la serra grossa els 300 metres de potencia, al voltant de la solana del Castell la massa rocosa es troba ben estratificada i amb poques intercalacions margoses, els estrats presenten una lleugera inclinació cap al sud.

Els accidents tectònics que envolten la zona on es troba l’Avenc del castell son prou distintius i acusats, en la vesant nord trobem un cavalcament que dona forma al anticlinal de la solana del castell, el sinclinal, situada al sud s’enfonsa de manera espectacular formant el barranc de la penya de Bellús, on el tram final d’aquest  esta format per penya-segats de gran altura, en aquestes parets es on es troba la cavitat, l’accident tectònic mes espectacular de la zona el podem trobar al Penyó, format a expenses d’una falla amb indicació d’enfonsament, que ha donat lloc a aquesta singular massa calcaria.

DESCRIPCIÓ TECNICA:

Per a començar la visita a l’avenc del Castell, ancorarem la corda a un pont de roca situat a la part sud de la boca, el següent ancoratge serà també un pont de roca per el qual necessitarem un anell de corda o cinta d’uns dos metres i mig de llargària. D’ací, seguts en el repeu i ja en la vertical del pou trobarem dos parabolts, per realitzar un ancoratge en “Y”, començant ací el descens del pou de 18 metres.

Capçalera del P-18 d'entrada a la cavitat.

Als 5 metres de baixada trobarem un parabolt amb un cordino que ens servirà de desviador, ja d’ací es descendirà fins la base del pou sense trobar cap dificultat més. Apropant-se al següent pou de 36 metres trobarem un parabolt d’aproximació a la capçalera, ja en aquesta trobarem un parabolt i un spit, per a fer un ancoratge en “Y”. Als 6 metres de descens en aquest pou hi ha un parabolt amb cordino per separar la corda, continuant el descens fins al pròxim fraccionament vorem un spit en mal estat que no utilitzarem. Uns metres per baix d’aquest es troba un parabolt en el qual fraccionarem.

A partir d’ací el pou s’estretís, trobant a la nostra dreta dos desviador seguits, el primer un cordino en un ancoratge estructural i el segon una cinta plana a una pedra encastada. Una vegada passats els dos desviadors i a uns 9 metres del anterior fraccionament trobarem de nou un parabolt des de el que baixarem a la base del pou.

Estretor que precedeix al P-15.

Una vegada en la base d’aquest pou passarem per baix d’un arc natural, trobant-se amb l’estretor que precedeix al pou de 15 metres. Per salvar l’estretor hi ha un spit com a reasseguro i un parabolt com a principal. Ja passada l’estretor trobarem dos parabolts des dels quals realitzarem una baixada neta d’uns 14 metres, desprès dels quals trobarem un cordino a un natural que ens servirà de separador per a arribar d’aquesta manera a la capçalera del següent pou, fins a aquest punt la corda utilitzada serà de 90 metres.

La capçalera del següent pou d’onze metres la formen dos parabolts col•locats un enfront de l’altre, formant així una “Y” que ens centrarà la corda en la vertical. Al final del descens d’aquest pou tenim dues opcions, una baixar fins a la base i després realitzar una trepada d’uns 3 metres a buscar una finestra que apareix a la nostra dreta o realitzar directament un pèndul a la finestra, si optem per realitzar el pèndul hi ha que anar amb comte ja que la corda pot fregar.

Estreta capçalera de l'ultim pou de l'avenc.

Una volta ja en la finestra trobarem en el sostre un ancoratge natural amb un anell de corda que ens servirà per assegurar l’aproximació a la vertical de 4 metres. Per a baixar aquest ressalt utilitzarem un spit. Abans d’arribar al repeu de blocs encastats podem utilitzar un ancoratge natural per a desviar la corda, evitant així que la corda puga fregar a la sortida. Ja en aquest repeu es trobarem davant de la capçalera de l’últim pou de 16 metres. Ací farem us d’un spit de reasseguro i un parabolt com ancoratge principal. La instal•lació deu de separar-se  amb un cordino que trobarem en la paret d’en front ancorat a un natural.

NOTA IMPORTANT:

Al llarg de les visites efectuades per nosaltres, ens havem percatat d’algunes coses per anar amb comte si es vol visitar l’Avenc del Castell.

La primera es el perill de caiguda de pedres des de la capçalera del P-36 fins a la base d’aquest, moltes d’aquestes pedres es troben en petits repeus que passen inadvertits per al explorador.

L’altra cosa que havem observat, i realment es perillosa, es en l’últim pou, P-16, en aquest pou i una volta ja passada l’estreta capçalera, la crosta de calcita que recobris la paret del pou esta desprenent-se en grans plaques, i donat l’espessor de la crosta i la impossibilitat de refugiar-se a la base del pou, recomanen el descens d’aquest pou de forma individual o anar amb la màxima precaució.

També volem demanar al col•lectiu espeleològic, que en l’aproximació a l’avenc, des de el llit del barranc fins a l’avenc mateix procurem agafar les zones ja trepitjades, de manera que al final es forme un sender i no un fum d’ells, així evitarem l’erosió del sol, entre tots si volem es possible.

La cavitat es troba actualment, totalment instal•lada amb les plaques dels parabolts i els cordinos per als desviadors, seria d’agrair que continuara així, per seguretat de tots.

FITXA TÈNICA:

PROFUNDITAT DIFICULTAT CORDA ANCORATGES OBSERVACIONS
0 ACCÈS A VERTICAL 90 PONT DE ROCA
-1.5     PONT DE ROCA CINTA O CORDINO 2.5 METRES.
-2 P-18   2 PARABOLTS
-74   28 1 NATURAL ACCÈS A VERTICAL
-75 R-4   1 SPIT
-77.5     1 NATURAL DESVIADOR
-79 P-16   1 SPIT + 1 PARABOLT + NATURAL EL NATURAL PER A DESVIAR. CORDINO 2 METROS
-89     NATURAL DESVIADOR

TOPOGRAFIES:

Topografia del Grup d'Espeleologia La Murta de l'any 1989.

Topografies del Grup Il·licitá de Muntanyisme de l'any 2014 en blanc i negre i color, on es rectifica la profunditat de la cavitat.

+INFO:

Per obtindre més informació respecte a l’Avenc del Castell podeu consultar el complet treball que vam realitzar des de la nostra entitat clickant sobre la imatge.