El passat mes de setembre, i dintre del projecte de Conservació de l’Avenc de Joan Guiton, membres de la nostra entitat vam portar endavant un mesurament dels valors de CO2 en la cavitat. Aquestes mesures de la qualitat de l’aire en l’avenc ajudaràn a conèixer l’evolució climatologica de la mateixa, alhora que faràn més segura la seva visita per part del col·lectiu.

Dins del Projecte de Conservació de l’Avenc de Joan Guiton, impulsat fa ja uns anys pel Club d’Espeleologia l’Avern i l’Ajuntament de Fontanars dels Alforins, una de les principals actuacions, són les visites periòdiques per tal de fer un seguiment de l’estat de conservació de la cavitat. Ara, i aprofitant una d’aquestes visites a l’avenc, el passat dissabte 20 de setembre –i per primera vegada- vam realitzar mesures de la qualitat de l’aire i dels valors de CO2 de la cavitat, així com un mesurament de la temperatura i la humitat relativa al seu interior.
El motiu d’iniciar aquest registre dels valors de CO2 en l’Avenc de Joan Guiton, va ser arrel d’una de les nostres visites a la cavitat en novembre de 2023, en la que, durant la nostra estància en el sector profund de l’avenc, vam notar l’aire enrarit i una certa hipòxia. Llavors vam decidir portar endavant un registre de dades de la qualitat de l’aire.
En aquesta primera jornada dedicada a mesurar els valors de CO2 de la cavitat, van ser visitats els següents sectors de l’avenc; Via Clàssica, Via del P-43 i Via Fonda, realitzant mesures en sis punts diferents d’aquests sectors. Amb les xifres registrades durant la presa de dades, hem obtingut uns valors d’entre 400 i 450 ppm de CO2 en l’aire, molt per baix del llindar que es considera perillós. En relació a les temperatures registrades al seu interior, les mateixes oscil·len, entre els 22º i els 18º C. Amb aquests resultats podem assegurar que la visita als sectors esmentats, es a hores d’ara segura, i no presenta cap risc d’hipòxia.

Amb aquestes primeres dades, esperem iniciar una sèrie de mesures per tal de crear un registre que ens serveixi per a vorer l’evolució de la cavitat i la seva climatologia, alhora que faci més segures les possibles visites a l’Avenc de Joan Guiton.
En el següent llistat presentem el resultats obtinguts:
| Mesura | Sector | Profunditat | Valors CO2 | Temp. (ºC) | HM % | 
| Nº 1 | Via Clàssica | -50 m | 422 ppm | 22,6º C | 60% | 
| Nº 2 | Via Clàssica | -130 m | 412 ppm | 19,9º C | 63% | 
| Nº 3 | Via del P-43 | -150 m | 416 ppm | 18,9º C | 62% | 
| Nº 4 | Via Fonda | -185 m | 415 ppm | 18,7º C | 66% | 
| Nº 5 | Via Fonda | -185 m | 423 ppm | 18,8º C | 68% | 
| Nº 6 | Via Fonda | -211 m | 423 ppm | 18,8º C | 68% | 

Estos resultats han estat compartits amb la Vocalia de Conservació de la Federació d’Espeleologia de la Comunitat Valenciana (FECV) per tal d’ampliar el mapa interactiu de cavitats mesurades. Podeu consultar aquest mapa en el següent enllaç:
https://espeleocv.org.es/vocalia-de-conservacion/

